Kliencie! Czego powinieneś wymagać zamawiając logo?

Mówi się, że firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. W dobie szumu informacyjnego, z jakim mamy do czynienia, odpowiednio zaprojektowane logo, odzwierciedlające charakter marki to rzecz niezbędna dla każdej firmy. Sam projekt to jednak nie wszystko. Ważne jest, by logo było również odpowiednio “zapakowane” i dostarczone. Czego wymagać zamawiając logo u freelancera lub w agencji reklamowej? Warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które opisałem w tym artykule.

Formaty plików

Załóżmy, że cały etap projektowania jest już za tobą. Zamówiłeś logo, otrzymałeś kilka propozycji do wyboru, wprowadziłeś kilka zmian i zaakceptowałeś ostateczną wersję. Czekasz więc na gotowy produkt. Jak powinno być dostarczone logo? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Poszczególne formaty plików i ich liczba może się różnić w zależności od projektanta. Jednak pewne jest, że profesjonalnie przygotowane logo powinno być dostarczone w dwóch rodzajach plików:

  • rastrowe (bitmapa) – obrazy przygotowane w takiej formie składają się z pikseli i głównie korzysta się z nich w social media, na stronach www, w aplikacjach lub na filmach. Formaty plików rastrowych, jakie powinieneś otrzymać to .jpg oraz .png. Ten drugi pozwala np. na zapisanie logo z przezroczystym tłem.

  • wektorowe – ten rodzaj plików pozwala na zapisanie znaków graficznych w formie tzw. krzywych. Oznacza to, że taką grafikę można dowolnie powiększać bez utraty jakości. Tak przygotowane logo można drukować na materiałach od ulotek po billboardy, grawerować lub wycinać ploterem, np. z folii. Logo wektorowe służy również do przygotowywania wszelkich przestrzennych wersji – np. w formie podświetlanego kasetonu. Podstawowymi, najpopularniejszymi formatami zawierającymi wektory jest .eps i .pdf. W zależności od ustaleń możesz również otrzymać pliki .ai (Adobe Illustrator) lub .cdr (Corel Draw). Mogą być one przydatne projektantom, którzy będą używać twojego logo.

Przestrzenie barwne

Kolejnym ważnym etapem przygotowywania logo jest zapisanie go w dwóch, podstawowych przestrzeniach barwnych:

  • RGB – kolory, z których będzie składało się logo w tej przestrzeni barwnej będą mieszaniną trzech barw: czerwonej (RED), zielonej (GREEN) i niebieskiej (BLUE). Pliki w przestrzeni RGB powinny być używane wyłącznie w przypadku wyświetlania ich na wszelkiego rodzaju urządzeniach, a więc w internecie, filmach czy w aplikacjach.

  • CMYK – w tym przypadku kolory będą określane przez cztery barwy: cyjan (ang. cyan), magenta (ang. magenta), żółty (ang. yellow) i czarny (ang. black). Są to podstawowe kolory używane w profesjonalnym druku. Przestrzeń CMYK pozwala również na przygotowywanie plików pod grawer lub wycinanie. Wtedy najczęściej stosuje się logo w wersji składającej się z samego koloru czarnego K.

W zależności od potrzeb twojej firmy określone mogą być też dodatkowe kolory:

  • PANTONE – jest to system identyfikacji opracowany przez amerykańską firmę Pantone. Kolory w druku proponowane w ramach tego systemu składają się z aż 18 pigmentów i nie zawsze da się je przełożyć w druku na CMYK. Użycie kolorów Pantone jednak daje nam gwarancję, że kolor naszego logo będzie zawsze taki sam, niezależnie od drukarni, która go wydrukuje.

  • RAL – w przypadku niektórych branż istotne jest odwzorowanie koloru na nietypowych materiałach. System RAL pozwala na zachowanie odpowiedniej barwy farb do metalu, lakierów samochodowch czy folii PVC.

Wersje kolorystyczne

Odpowiednio zaprojektowane logo to takie, które jest czytelne niezależnie od wielkości czy kolorystyki. Jeśli więc logo twojej firmy zawiera kilka kolorów ważne jest by równie dobrze działało na odbiorców w wersji czarno-białej lub w odcieniach szarości, ponieważ niektóre materiały (np. grawer) nie będą pozwalały na użycie wszystkich kolorów. Jakie wersje kolorystyczne powinieneś więc otrzymać?

  • Wersja kolorowa (podstawowa) – powinieneś otrzymać kolorową wersję swojego logo w wersjach kolorystycznych w każdej przestrzeni barwnej, którą opisałem powyżej, a więc przede wszystkim w RGB i CMYK.

  • Wersja monochromatyczna – tak przygotowane logo będzie zawierało odcienie jednej barwy, najczęściej szarości. Ważne jest, by znak, którym będzie się posługiwała twoja marka wyglądał dobrze również w takiej formie.

  • Wersja achromatyczna – logo achromatyczne będzie zawierało jedynie dwie barwy: czerń, która będzie określała barwy i biel jako pusta przestrzeń. Jak wyżej wspomniałem takie logo powinno się nadawać do grawerowania lub wycinania ploterem.

  • Wersja negatywowa – logo negatywowe to najczęściej wersja, która zawiera odwrócone kolory. Jeśli twoje logo zawiera jasny symbol umieszczony na ciemnym tle to wersja negatywowa będzie ciemna na jasnym. Ciężko przewidzieć wszystkie możliwe konfiguracje, w jakich znak będzie prezentowany, dlatego ważne jest, by prezentował się dobrze zarówno na jasnych jak i na ciemnych tłach.

Logo przygotowane dla Wpadło mi w oko. Zdjęcie w tle: Erik Mclean / Unsplash

Księga znaku

No dobra. Posiadasz już wszystkie wersje logo. Profesjonalnie przygotowane i posortowane. Czasami w pakiecie z logo może się znaleźć dokument (najczęściej w formie pdf), który będzie opisywał zasady używania logo. Określone będą w nim wszystkie kolory, dopuszczalne formy i wymiary. Księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi logo, dzięki której twoja marka będzie najlepiej budowała swój wizerunek.

Nieco bardziej rozbudowaną formą takiego dokumentu jest Księga Identyfikacji Wizualnej, która oprócz samego logo może opisywać inne elementy związane z marką. Będą to trzy paski Adidasa czy kształt puszek Pepsi.

Czy na pewno masz prawa do logo?

Wbrew pozorom proces projektowania logo nie jest prosty. Nie wystarczy usiąść i naszkicować jakiś symbol. Aby logo odzwierciedlało wartości, którymi kieruje się marka niezbędne jest przeprowadzenie badań rynkowych oraz proces projektowy, który zapewni wysokiej jakości produkt. Dobrze zaprojektowane logo nie ma być po prostu ładne. Ma działać na odbiorców, budować świadomość marki i odzwierciedlać jej charakter.

Są jednak projektanci i przedsiębiorcy, którzy idą na skróty. W sieci można znaleźć wiele miejsc, gdzie możemy kupić gotowe znaki graficzne. Jednak wbrew pozorom, takie logo nie zawsze można wykorzystać do identyfikacji firmy, nie mówiąc już o wartości marketingowej znaku. Dokładniej określają to warunki licencyjne na każdym z serwisów oferujących takie produkty.

Niezależnie jednak od genezy powstania znaku, ważnym etapem współpracy z projektantem będzie podpisanie umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych. Nie wystarczy samo potwierdzenie przyjęcia zamówienia i opłacenie wystawionej faktury. Przeniesienie autorskich praw majątkowych pozwala przedsiębiorstwu na wykorzystywanie zaprojektowanego znaku w celach komercyjnych, a więc przy prowadzeniu firmy.

Gratulacje! Właśnie wyprzedziłeś o krok swoją konkurencję! Posiadłeś wiedzę, która sprawiła, że jesteś świadomym klientem i wiesz czego wymagać zamawiając logo u projektantów i agencji reklamowych. Pozostaje jeszcze jedna rzecz – napisz do mnie i zaprojektujmy razem twoje nowe logo. 😉

Zdjęcie w nagłówku: Yanis Ladjouzi / Pixabay

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetuj
Share on linkedin
Poleć innym
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Arek Grasela

Arek Grasela

Pracuję jako grafik komputerowy. Tworzę projekty do druku jak i na potrzeby marketingu internetowego. W swojej pracy łączę wiedzę z zakresu marketingu, mediów społecznościowych i projektowania graficznego. W wolnych chwilach dzielę się wiedzą i doświadczeniem.

Ta strona korzysta z ciasteczek, by działać jak najlepiej. Korzystając z niej zgadzasz się na ich użycie.