Książki dla projektantów: Człowiek i jego znaki

Człowiek i jego znaki to jedna z najczęściej polecanych książek dla projektantów graficznych. Co sprawia, że jest taka wyjątkowa? Czego można się z niej dowiedzieć? Dlaczego warto dodać ją do swojej biblioteczki? Postaram się odpowiedzieć przynajmniej na niektóre z tych pytań i ułatwić ci decyzję o zakupie.

O autorze

Adrian Frutiger (1928-2015) był szwajcarskim typografem i grafikiem oraz autorem wielu publikacji dotyczących projektowania graficznego, typografii i semiografii. Był wybitnym specjalistą w zakresie komunikacji wizualnej. Jego prace uhonorowano m.in. moguncką Nagrodą Gutenberga (1986) i nagrodą “Designer 2007” za “wywarcie ogromnego wpływu na wizualne otoczenie milionów ludzi przyznaną przez szwajcarski Urząd Federalny do spraw Kultury.

Najważniejszy jest jednak fakt, że zarówno w swojej pracy jak i publikacjach łączy wiedzę z zakresu grafiki i typografii z elementami psychologii, socjologii, historii czy etnografii. Zwraca uwagę na zależności między tymi dziedzinami i ich wpływ na otaczający nas świat.

Czego się dowiesz z tej książki?

W książce “Człowiek i jego znaki” Adrian Frutiger tłumaczy jak różne formy graficzne rozwijały się na przestrzeni wieków i jaką rolę odgrywały w życiu człowieka. Publikacja podzielona jest na trzy części:

Część pierwsza: Rozpoznawanie znaków. Tworzenie znaków

Aby zrozumieć lepiej jak znaki powstają i w jaki sposób spełniają swoją funkcję należy najpierw przeanalizować jak postrzega je ludzkie oko i jak interpretuje je mózg. W pierwszej części autor bierze na tapet tak podstawowe zagadnienia jak porządkowanie treści, rytm, światło i cień czy przestrzeń negatywowa. Omawia też elementy z których znaki są budowane: punkty, linie, ich grubość i kierunek, a także zależności i odległości między nimi.

Znając te zagadnienia poznamy genezę powstawania podstawowych znaków, którymi ludzie posługują się najczęściej i które towarzyszą nam od zawsze: kwadraty, koła, trójkąty, strzałki czy krzyże. 

Część druga: Znaki utrwalające mowę

Od rysunków naskalnych, hieroglifów przez symbole religijne i znaki magiczne po alfabet. Autor zwraca uwagę na genezę znaków, ich kulturowe uwarunkowania, a także narzędzia, których używano do ich utrwalania. Często kształt znaków zależał właśnie od nich. Część druga to swoista podróż w czasie i przestrzeni. Dzięki znajomości historii tych znaków łatwiej zrozumieć ich funkcjonowanie dzisiaj.

Część trzecia. Znaki, symbole, sygnety, sygnały

Część trzecia jest najbardziej obszerna ze wszystkich. Mając już podstawy z części pierwszej i drugiej przyszła pora na konkrety. Autor proponuje podział znaków ze względu na ich formę, złożoność czy genezę. Dlatego znajdziemy tu znaki kompletnie abstrakcyjne jak i figuralne (obrazowe). Natomiast ze względu na ich przeznaczenie wyszczególnione zostały m.in. znaki magiczne, określające wspólnotę (np. religijne), używane w technice i nauce, sygnałowe (w tym drogowe), a także takie, które wielu projektantów zainteresują najbardziej, czyli towarowe i handlowe.

W każdym z podrozdziałów poznasz uwarunkowania kulturowe, genezę powstawania znaków oraz przeznaczenie i przykłady funkcjonowania. Wiedza ta pozwala lepiej zrozumieć jak wielkie znaczenie mają one w historii ludzkości.

Czy “Człowiek i jego znaki” jest dla Ciebie?

Lektura “Człowieka i jego znaków” nie będzie wymagała od ciebie specjalistycznej wiedzy, co nie oznacza, że książka nie jest wymagająca. Jeśli chcesz z niej wyciągnąć i zapamiętać jak najwięcej niezbędne będzie skupienie. Najlepiej wsparte notatkami, jeśli chcesz zdobytą wiedzę przełożyć na pracę zawodową. Ma charakter pracy naukowej, dlatego jest to niezwykle kompletny zbiór wiedzy.

Mimo wszystko, myślę, że nawet jeśli ktoś nie jest związany zawodowo z projektowaniem graficznym, może czerpać przyjemność z lektury i dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy. Dla grafików natomiast, jest to must have.

strona książki przedstawiająca tajemnicze znaki

Kilka słów o wydaniu

Książki dotyczące projektowania graficznego to bardzo często przykłady pięknego składu, typografii i sztuki introligatorskiej. Dlatego w tym miejscu postaram się zwrócić uwagę na elementy wyróżniające każdą recenzowaną przeze mnie książkę. Spróbuję podzielić się tym, co mnie w nich zachwyciło.

Egzemplarz, który posiadam został wydany w 2015 roku przez wydawnictwo d2d.pl. (oryginalne wydanie pochodzi z 1978 roku). Książka zawiera twardą okładkę i jest bogato ilustrowana, a każda ilustracja została wydrukowana jednolitym granatowym kolorem, który sprawia wrażenie, jakby autor sam nakreślił znaki na papierze. Bardzo na plus! Tym samym kolorem zostały potraktowane strony tytułowe każdej z części, co wygląda bardzo estetycznie.

Na uwagę zasługuje też kolofon, w którym możemy przeczytać o użytych krojach pisma i ich autorach, a nawet o programie, w którym złożono książkę. Jest to naturalnie Adobe InDesign.

Jeśli czytałeś tę książkę podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami na jej temat! Jeśli ta recenzja pomogła ci w podjęciu decyzji o zakupie – daj mi znać! Czekam na twój komentarz!

Do przeczytania!

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetuj
Share on linkedin
Poleć innym
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Arek Grasela

Arek Grasela

Pracuję jako grafik komputerowy. Tworzę projekty do druku jak i na potrzeby marketingu internetowego. W swojej pracy łączę wiedzę z zakresu marketingu, mediów społecznościowych i projektowania graficznego. W wolnych chwilach dzielę się wiedzą i doświadczeniem.

Ta strona korzysta z ciasteczek, by działać jak najlepiej. Korzystając z niej zgadzasz się na ich użycie.