Na czytelność pisma drukarskiego wpływa wiele elementów — interlinia, światło międzyliterowe, wyrównanie tekstu czy choćby dobór odpowiedniego kroju. Znając jednak pewne zasady, którymi można się kierować w pracy dużo łatwiej stworzyć projekt, który będzie nie tylko estetyczny, ale też użyteczny i wygodny dla czytelnika. Detal w typografii jest wprowadzeniem do zagadnień z zakresu czytelności tekstu. Czego dokładnie możesz się dowiedzieć z tej książki?
O autorze
Jost Hochuli jest szwajcarskim typografem, a także autorem i wydawcą książek o typografii. Pobierał nauki m.in. u Adriana Frutigera. Obecnie prowadzi wykłady i seminaria z zakresu nauczania liternictwa, typografii oraz opracowania graficznego książki.
Czego się dowiesz z tej książki?
Na pierwszy rzut oka widać, że treść jest bardzo intuicyjnie podzielona. Można powiedzieć: od szczegółu do ogółu. W pierwszej kolejności autor omawia takie zagadnienia jak sam proces czytania. Dowiesz się więc jak wzrok porusza się po tekście i w jaki sposób na odbiór wpływa jego kształt, czyli dobór kroju pisma czy odpowiednie jego złożenie.
Żeby zrozumieć jednak w jaki sposób powinny wyglądać całe akapity autor najpierw skupia naszą uwagę na najmniejszych elementach, a więc najpierw na literze, następnie na całych wyrazach, wierszach i w końcu na łamach.
Detal w typografii zdecydowanie nie nauczy cię jak składać książki, ale zapozna z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elementów wpływających na czytelność tekstów.
Czy „Detal w typografii” jest dla Ciebie?
Mimo, że książka (czy raczej książeczka) nie jest obszerna (zaledwie 60 stron) to zawiera dużo specjalistycznej wiedzy. Być może to sprawia, że jest dosyć trudna w odbiorze i wymaga skupienia.
Poleciłbym ją szczególnie osobom, które dopiero zaczynają zgłębiać swoją wiedzę w zakresie typografii, ale które są wystarczająco zmotywowane do przebrnięcia przez dosyć nieprzyjazny język. 😉
Kilka słów o wydaniu
Książki dotyczące projektowania graficznego to bardzo często przykłady pięknego składu, typografii i sztuki introligatorskiej. Dlatego w tym miejscu postaram się zwrócić uwagę na elementy wyróżniające każdą recenzowaną przeze mnie książkę. Spróbuję podzielić się tym, co mnie w nich zachwyciło.
Detal stylu w typografii przypomina bardziej broszurkę niż książkę. Niewielka ilość stron i dosyć kieszonkowe wymiary sprawiają, że może to być lektura na jedno posiedzenie lub niezbyt długą podróż.
Egzemplarz, który posiadam został wydany w 2018 roku przez wydawnictwo d2d.pl. Nie brakuje w nim przykładów składu, a niektóre elementy są zaakcentowane kolorem czerwonym. co ułatwia odbiór i zwiększa czytelność.
Nie zabrakło też kolofonu, w którym znajdują się informacje o autorach, a także użytych krojach pisma (jednym z nich jest Futura!), programie, w którym książka została złożona (oczywiście jest to Adobe InDesign) czy na temat papieru, na którym została wydrukowana. Pozwolę sobie zwrócić na niego szczególną uwagę, ponieważ jest wyjątkowo przyjemny w dotyku i ma niezwykle estetyczną, śnieżnobiałą barwę.
Jeśli czytałeś tę książkę podziel się w komentarzu swoimi przemyśleniami na jej temat! Jeśli ta recenzja pomogła ci w podjęciu decyzji o zakupie — daj mi znać! Czekam na twój komentarz!
Do przeczytania!