10 kroków do łatwiejszej pracy na warstwach

Istnieje wiele rodzajów projektów, w których warstwy potrafią się mnożyć w niesamowitym tempie i zaskoczyć nas, gdy w pewnym momencie będzie ich kilkadziesiąt lub nawet kilkaset, a my nie będziemy mogli odnaleźć odpowiedniej z nich. W tym artykule zebrałem garść wskazówek i zasad, którymi sam kieruję się w codziennej pracy. Znajdziesz tu różne sposoby, dzięki którym praca na warstwach będzie przyjemniejsza i szybsza.  Dodatkowo zaproponuję Ci skróty klawiszowe i funkcje, które z pewnością warto wypróbować. Wpis przygotowywałem korzystając z Photoshopa CC 2019, więc niektóre skróty klawiszowe mogą nie działać w starszych wersjach.

1. Nazywaj warstwy

Odpowiednie nazywanie warstw to podstawa pracy w większych projektach. Niezależnie od tego czy pracujesz z miniaturkami czy bez nich, czy są to grupy czy najprostsze obiekty rastrowe. Zawsze warto nazywać odpowiednio warstwy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci odnaleźć odpowiedni element, który chcesz zmodyfikować.

2. Twórz kopie zapasowe

Oczywiście, mamy również do dyspozycji okno historia i przyporządkowane do niego narzędzie pędzel historii. Kopie zapasowe w warstwach dają nam jednak więcej możliwości “powrotu” do oryginalnych obiektów, które wstawiliśmy do naszego projektu – obiektów inteligentnych, niewyszparowanych zdjęć, niezrasteryzowanych stylów itp. Podobnie sprawa ma się z dodawaniem elementów do zdjęć czy poszerzaniem (dorabianiem) tła – zawsze warto zostawić sobie oryginalny obraz w kopii, by móc do niego wrócić, gdy coś pójdzie nie po naszej myśli. Praca na warstwach bez kopii zapasowych to ryzykowna zabawa. 😉

3. Pracuj na maskach

W obiektach rastrowych zawsze możemy wymazać elementy, które nie są nam potrzebne w danej warstwie – tło, kosmyk włosów czy części znajdujące się poza kadrem. Trzeba jednak pamiętać, że wymazując elementy pozbywamy się ich bezpowrotnie. Dlatego warto korzystać z masek, które jedynie ukrywają jakąś część warstwy nie usuwając niczego.

Kilka funkcji masek, o których warto pamiętać:

  • Gdy zaznaczymy samą maskę, możemy odwrócić jej kolory używając skrótu ctrl+i
  • Klikając na symbol łańcucha  między warstwą, a jej maską “odłączamy” maskę. Dzięki temu możemy ją przenosić i przekształcać niezależnie od warstwy, do której jest przypisana
  • Na samych maskach działają takie same skróty klawiszowe jak w warstwach. Pozwalają one na kopiowanie masek, przenoszenie ich lub zaznaczanie.
  • Klikając prawy przycisk myszy nad warstwą włączamy rozwijane menu, w którym możemy tymczasowo wyłączyć maskę.

Osobne maski posiadają również filtry inteligentne. Np. rozmycie gaussowskie:

Praca na warstwach - maska rozmycia

4. Używaj masek przycinających

Również o maskach, jednak działających w nieco inny sposób. Tworząc maskę przycinania niejako “przypinamy” warstwy znajdujące się jedna pod drugą, przy czym ta, która znajduje się niżej nadaje kształt wszystkim do niej przypiętym. W prosty sposób – gdy stworzymy maskę przycinania na zdjęciu, a pod nim znajduje się obiekt, w kształcie koła, zdjęcie będzie miało okrągły kształt.

Warto jednak pamiętać, że maski przycinania działają nie tylko w przypadku tego typu warstw. Przycinać w ten sposób możemy również wszelkiego rodzaju “efekty” w postaci dopasowań. Maski przycinania można również tworzyć do grup (choć tutaj w drugą stroną już nie działa), tekstów czy obiektów inteligentnych.

Praca na warstwach - maski przycinania

Przydatne funkcje masek przycinania:

  • W najszybszy sposób maskę przycinania możemy stworzyć przytrzymując klawisz alt i klikając na szczelinę pomiędzy warstwami.
  • Zaznaczając wiele warstw, a następnie klikając prawy przycisk myszy > utwórz maskę przycinającą “przytniemy” wszystkie warstwy do tej, która znajduje się najniżej.

5. Grupuj

Grupowanie to jeden z najprostszych sposobów na zaprowadzenie porządku w warstwach naszego projektu. W grupach warto gromadzić poszczególne elementy projektu np. strony ulotki, stopki i nagłówki, warstwy przypięte maską przycinania do zdjęcia lub rodzaje warstw. Teksty, które zgromadzimy w grupie na samym wierzchu projektu, można następnie łatwo zamienić na krzywe. Praca na warstwach, które są uporządkowane w odpowiednich grupach to nie tylko wygoda tu i teraz. Wyobraź sobie, że wracasz do takiego projektu po roku czy dwóch. Dzięki odpowiedniemu grupowaniu możesz bez problemu odnaleźć to, czego szukasz.

Praca na warstwach - grupowanie

Powyżej zamieściłem przykład grupowania poszczególnych stron dla ulotki DL składanej w Z. Ulotka ma dwie strony, a każda z nich po 3 części.

6. Koloruj

Klikając prawym przyciskiem myszy na kolumnę po lewej stronie możemy nadać warstwie jeden z 8 kolorów. To najłatwiejszy sposób identyfikacji warstw, gdy projekt zawiera ich wiele. Osobiście najczęściej oznaczam kolorem całe grupy – poszczególne elementy projektu jak wyżej wspomniane strony ulotek lub grupy warstw z myślą o ich przygotowaniu do druku. Np. grupa, którą będę musiał rasteryzować i spłaszczyć przed zapisem będzie miała inny kolor, a grupa zawierająca krzywe inny.

Z kolei przygotowując pliki na kanały Social Media często oznaczam kolorem poszczególne rodzaje postów – tzw. szablony, z których korzystam dla usprawnienia pracy.

7. Wyszukuj

W bardzo rozbudowanych projektach przydaje się opcja wyszukiwania warstw. Korzystając z niej możemy wybrać kryterium według którego szukamy:

  • rodzaj (zawierające piksele, dopasowania, teksty, kształty i obiekty inteligentne),
  • nazwa
  • efekt
  • tryb mieszania
  • atrybut
  • kolor
  • rodzaj obiektu inteligentnego
  • zaznaczone warstwy
  • warstwy znajdujące się w aktualnym obszarze kompozycji

Wybierając konkretny rodzaj warstwy ukrywamy pozostałe, dzięki czemu spis staje się bardziej czytelny, łatwiej się w nim poruszać i działać.

Praca na warstwach - wyszukiwanie

Warto pamiętać też o niezwykle przydatnym skrócie klawiszowym – przytrzymując klawisz ctrl i klikając lewym przyciskiem myszy na symbol oka po lewej stronie sprawimy, że wszystkie warstwy zostaną ukryte, oprócz tej, którą właśnie kliknęliśmy.

8. Blokuj zbędne

Im więcej warstw w projekcie tym większe prawdopodobieństwo, że coś pójdzie nie tak. Wystarczy chwila nieuwagi, by usunąć istotną warstwę czy kopię zapasową lub edytować nie tę warstwę, którą chcieliśmy.

Z pomocą przychodzi blokowanie warstw. Tutaj również możemy wybrać określone kryteria. Zablokować możemy:

  • przezroczystość i edytować jedynie widoczne piksele,
  • możliwość edycji pikseli w danej warstwie,
  • położenie wartswy,
  • automatyczne zagnieżdżanie warstwy,
  • wszystkie opcje związane z warstwą, włącznie z jej usunięciem.
O zablokowaniu danej warstwy informuje nas symbol kłódki widoczny po prawej stronie:
Praca na warstwach - blokowanie
 

9. Łącz

Jedną z opcji podczas pracy na warstwach jest łącznie warstw. Dzięki niej warstwy połączone będą przekształcane w taki sam sposób. Dzięki temu możemy przesuwać obiekty razem ze wszystkimi warstwami, które są z nimi jakoś powiązane: np. wyszparowane grupy obiektów z cieniami namalowanymi pędzlem nad i pod nimi czy dopasowania z ich maskami przycinania.

10. Dostosuj okno do swoich potrzeb

Na koniec, być może rzecz banalna, ale również i o niej warto wspomnieć podczas pracy na warstwach – ergonomia.

W zależności od tego jak wiele uwagi poświęcamy warstwom w projekcie możemy dostosować okno i jego wielkość:

  • wysokość – dzięki temu więcej warstw będzie widocznych na raz
  • szerokość – dzięki temu zobaczymy większą część nazwy warstwy

Dodatkowo, klikając prawym przyciskiem myszy na miniaturkę możemy wybrać jej wielkość lub całkowicie wyłączyć. Przydatna opcja, szczególnie przy pracy na monitorach o wyższej rozdzielczości. Możemy też wybrać czy obiekt w danej warstwie jest widoczny razem z przezroczystością obszaru roboczego czy bez niej.

To wszystko na dziś! Mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom praca na warstwach od dzisiaj będzie dla Ciebie przyjemniejsza. Podobało Ci się? Daj mi o tym znać w komentarzu poniżej lub napisz do mnie! Nie zapomnij też odwiedzić mnie na Facebooku.

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetuj
Share on linkedin
Poleć innym
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Arek Grasela

Arek Grasela

Pracuję jako grafik komputerowy. Tworzę projekty do druku jak i na potrzeby marketingu internetowego. W swojej pracy łączę wiedzę z zakresu marketingu, mediów społecznościowych i projektowania graficznego. W wolnych chwilach dzielę się wiedzą i doświadczeniem.

Ta strona korzysta z ciasteczek, by działać jak najlepiej. Korzystając z niej zgadzasz się na ich użycie.