Warsztat grafika – 12 narzędzi, które ułatwią Twoją pracę

Projektujesz strony www? A może tworzysz świetne ulotki lub składasz katalogi? Niezależnie czym się zajmujesz potrzebujesz do tego narzędzi! Odkrywcze, prawda? 😉 Czy wiesz jednak jak powinien wyglądać naprawdę profesjonalny warsztat grafika?

Nie chodzi tu jednak o podstawowy pakiet. Zapomnij o Photoshopie czy Illustratorze. Dziś zajmiemy się wszelkimi programami pomocniczymi, które nie tylko ułatwiają codzienną pracę – bez tych programów po prostu nie można żyć.

Zestawienie powstało dzięki pomocy ponad 50 projektantów na Facebookowej grupie GRAFICY. Wspólnie udało nam się zebrać niemal 40 różnych narzędzi, z których wybrałem kilkanaście najpopularniejszych i najbardziej przydatnych.

12. Display Fusion

Chyba każdy, kto pracował na wielu monitorach na raz wie jak bardzo potrafią ułatwić pracę w programach graficznych. Mogą też napsuć nieco krwi, gdy nie są poprawnie skonfigurowane lub któryś z programów nie do końca się na nich odnajduje. Z pomocą przychodzi DisplayFusion, narzędzie ułatwiające konfigurację wielu monitorów. Dzięki programowi możemy np. zmusić aplikacje, by uruchamiały się w konkrentym miejscu – np. na jednym z ekranów.

11. Invision

Invision to obecnie jedno z najbardziej popularnych narzędzi dla UI/UX Designerów. To platforma służąca do prototypowania stron internetowych. Jej zaletą jest prostota funkcjonowania, dzięki czemu bardzo szybko zamienimy szkic lub cały projekt graficzny w pełni funkcjonalny prototyp. Dodatkowo, InVision pozwoli nam na podgląd zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych. Na uwagę zasługuje również możliwość komunikacji na bieżąco – współpracownicy w danym projekcie mogą dodawać swoje uwagi, a klient cenny feedback.

10. Preview (macOS)

Preview to przeglądarka zdjęć i plików pdf przeznaczona na urządzenia z systemem macOS. Program pozwala na wypełnianie i podpisywanie formularzy pdf, zabezpieczanie dokumentów czy łączenie stron z różnych plików.

Wiele przydatnych opcji dotyczy również samych zdjęć. Dzięki Preview możesz bardzo szybko edytować zdjęcie, jego kolorystykę lub rozdzielczość, zmienić jego rozszerzenie czy jakość. Bardzo fajną opcją jest również usuwanie tła i konwersja napng w przypadku niektórych zdjęć (np. zawierających logo).

9. PureRef

PureRef to genialne w swej prostocie narzędzie do trzymania zdjęć referencyjnych (czyli popularnych “refek”) zawsze w zasięgu ręki. Program pozwala nam na tworzenie obszarów zawierajacych zdjęcia i np. trzymanie ich zawsze na wierzchu. Dzięki temu możemy pracować nad jakimkolwiek projektem bez konieczności wrzucania tych zdjęć do Photoshopa, Illustratora czy czegokolwiek innego. Możemy pracować też na kilku programach czy przeglądarkach, a nasze refki będą zawsze na wierzchu. Jak już wyżej napisałem – proste i genialne!

8. Trello

[Online] Trello to narzędzie służące do zarządzania zadaniami, listami i wszelkimi rzeczami, które mamy do zrobienia. Sprawdza się nie tylko w pracy, ale również w prywatnych sprawach.

Poszczególne zadania możemy dzielić na etapy, a w ich obrębie tworzyć listy zadań do wykonania, załączać pliki, dodawać komentarze, wyznaczać terminy itp. Program posiada również wiele funkcji służących pracy w zespołach.

W ograniczonym zakresie możemy korzystać z niego za darmo, natomiast wersje płatne pozwalają nam nieco rozwinąć jego możliwości.

7. 7zip / winrar

7zpi i winrar Dwa najbardziej klasyczne programy do archiwizowania plików. Dzięki nim nie tylko skompresujemy pliki czy podzielimy na części. Dla mnie przede wszystkim służą one do pakowania całych folderów w jeden plik, by następnie wysłać je mailem.

6. Tinypng

[Online] – Tinypng to portal służący kompresji obrazów w formacie .png lub .jpg. Jeśli potrzebujesz szybko i sprawnie odchudzić plik to jest to miejsce idealne. Tinypng sprawnie pozbywa się wielu informacji, bez znacznej ingerencji w jakość. Idealne narzędzie do pracy przy marketingu internetowym i Social Media.

5. IrfanView

IrfanView to tak naprawdę rozbudowana przeglądarka zdjęć, choć ten opis w najmniejszym stopniu nie oddaje ogromu jej możliwości. Program pozwala nam nie tylko na przeglądanie naprawdę imponującej ilości rozszerzeń (w tym choćby .psd), ale rówineż na ich korekcję, przycinanie, zmianę rozdzielczości, etc. Prawdziwe możliwości IrfanView prezentuje jednak przy przetwarzaniu wsadowym. Możemy tu np. masowo modyfikować pliki – zmienić ich nazwę, wykadrować lub nanieść napis lub znak wodny. Dodatkowo, IrfanView waży bardzo mało i jest niezwykle szybki, dlatego warto mieć go zawsze “pod ręką”.

4. Dokumenty Google

[Online] Dokumenty Google to świetna alternatywa dla klasycznych programów biurowych. Google pozwala nam na stworzenie dokumentu w edytorze tekstu, arkusza kalkulacyjnego lub prezentacji. Wszystkie te formy łączy kilka bardzo przydatnych funkcji – możemy w nich pracować zespołowo, w kilka osób na raz, a także zawsze mamy do nich dostęp online, na każdym urządzeniu i w każdym miejscu, w którym jesteśmy zalogowani do swojego konta Google.

3. WhatTheFont /Fontsquirrel

[Online] Każdy grafik trafia na moment w swojej karierze, w którym… musi zidentyfikować font. Trafia do nas projekt ze skrzywionymi tekstami, który musimy zmodyfikować lub skan wizytówki, którą musimy odwzorować. Z pomocą przychodzą serwisy służące rozpoznawaniu fontów.

WhatTheFont to szybkie i skuteczne narzędzie online, które nie tylko rozpozna font, ale też wskaże miejsce, z którego możemy go ściągnąć lub zaproponuje alternatywę. Nie jest w 100% nieomylne, więc warto pamiętać o Matcheratorze. To analogiczny program, który może pomóc, gdy zawiedzie ten pierwszy.

2. Lorem Ipsum / ile.liter

[Online] Lorem Ipsum to chyba dwa najczęstsze słowa, jakie przewijają się w projektowaniu graficznym. Jest to oczywiście tekst zastępczy składający się głównie z łacińskich słów, wzorowany na fragmencie traktatu Cycerona „O granicach dobra i zła”.

Wszędzie tam, gdzie musimy zamarkować istnienie tekstu – na stronie internetowej, ulotce czy w jakimkolwiek miejscu z pomocą przychodzi Lorem Ipsum. Dzięki narzędziu możemy wygenerować tekst, który będzie się składał z wybranej przez nas ilości akapitów, słów, bajtów, czy wykropkowanych list.

Idealnym dopełnieniem tego narzędzia jest ile.liter.pl, który jest prostym licznikiem znaków.

1. Wetransfer

[Online] Wetransfer to platforma służąca przesyłaniu dużych plików. Darmowa wersja pozwala na przesyłanie plików do 2gb bez konieczności logowania. Przesłane pliki czekają na pobranie przez tydzień. Jeśli jednak to dla nas za mało możemy wykupić wersję PRO, która pozwala na transfer plików do 20gb, gromadzenie ich do 100gb oraz m.in. personalizację tła na stronie. Jest to szczególnie przydatne, gdy trzymamy tam pliki firmowe i chcemy zadbać o profesjonalny wygląd.

Wetransfer screenshot

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem i Twoja praca będzie od dzisiaj łatwiejsza. Daj znać co sądzisz o tej liście. Czekam na Twój komentarz!

Sprawdź też pełną listę na Facebooku – zebrało się tego trochę 😉 Dzięki!

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Tweetuj
Share on linkedin
Poleć innym
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Arek Grasela

Arek Grasela

Pracuję jako grafik komputerowy. Tworzę projekty do druku jak i na potrzeby marketingu internetowego. W swojej pracy łączę wiedzę z zakresu marketingu, mediów społecznościowych i projektowania graficznego. W wolnych chwilach dzielę się wiedzą i doświadczeniem.

Ta strona korzysta z ciasteczek, by działać jak najlepiej. Korzystając z niej zgadzasz się na ich użycie.